KLINGEN
  • Hjem
  • Om oss
  • Ansatte
  • Avdelinger
  • Kontakt
  • mer
    • MyKid
    • PersonalWeb
    • Søk plass
    • Rammeplan for barnehager
    • Barnehageloven

tett på naturen

​Barnehagens virksomhet bygger på barnehageloven med forskrifter, rammeplanen, Åmot kommunes mål for barnehagene, foreldrenes ønsker og vår tradisjon med å bruke naturen.

Klingen naturbarnehage er en foreldreeid barnehage med plass til 33 barn. Vi er en avdelingsbarnehage med to avdelinger. Maurtua som er barnehagens småbarnsavdeling, og Elgtråkket som er avdelingen hvor det eldste barna går. 

Vi har tilhold i Åsbygda, ca. 6 km fra Rena sentrum.
Barnehagens visjon er formulert ut fra ønske om å være et trygt sted med stabil voksenkontakt for barna i den tiden de oppholder seg i barnehagen.

​Våre satsingsområder er lek, språk og et aktivt uteliv. 
​Aldersgruppe: 0 - 6 år.
​Totalt antall plasser: 33

Åpningstid: kl. 07:00 - kl. 16:30
Avstand til sentrum: ca 5 km
Årsplan
Driftsvedtekter
Samvirkevedtekter

Hverdagslykke og magi!

Cirka en gang pr. måned har vi ulike happeninger som er med å skape glede og forventninger hos både små og store.

​Vi arrangere alt fra jaktfest, sjørøverdager, besteforeldredag til bekkevandring.

Hvert kvartal har vi mamma-nettverk i barnehagen, dette er et lavterskelstilbud hvor mødrene kan komme på kveldsmøte med 2-3 ansatte. Her vil alt fra at helsestasjonen kommer opp på besøk til at vi går på tur. Her vil det være gode muligheter til å innhente tips og triks og ikke minst få utvidet nettverket sitt med de andre mødrene i barnehagen. 

Natur og friluftsliv

Vi ønsker at barna skal få ulike erfaringer med å bruke naturen gjennom alle årstider.
​Vi høster av det naturen gir. Vi bruker årstiden aktivt i forhold til fysisk fostring. Vi gir gode opplevelser som skal bidra til at barna blir glade i å bruke og ta vare på naturen.

​Toppturer

Picture
​De eldste barna i barnehagen er på topptur en gang i måneden. Dette er et samarbeid med Ottershagen gårdsbarnehage. Den aller første toppturen fant sted 1. september 2006. Hvert år etter det har vi vært på månedlige utflukter, korte og lange, rundt i kommunen.
​Mål:
  • bli kjent i kommunen
  • skape gode turopplevelser
  • bruke kroppen
  • få nye venner
​Eksempler på steder vi har vært/vil besøke:
Hemmelfjellet, Engulfsfjellet, Revehiet i Ulvåa, Holesætra, Rakskiftet, Klettsætra, Fagerfjellet, klatring i Rena leir, Digeråsen, skiskole på Klingen, deler av natur- og kulturleden, pluss enda mange flere.
​
På toppturene bærer ungene egne tursekker. I sekken har barna litt ekstra tøy etter hva slags vær det er, de bærer også sin egen vannflaske. Maten bærer de voksne.

​Skoggruppe

Picture
​Vi jobber mye etter skoggruppemetoden. Dette er en arbeidsmåte å jobbe etter som fokuserer på barnets sterke sider, samtidig som den gir barna oversikt over og trygghet i fht hva som skal skje. Det forutsettes dessuten; tilstedeværende, medundrende og språklig aktive VOKSNE.
Mål:
  • Ivareta barnets totale utvikling (språk, kommunikasjon, samspill, vennskap, motorikk, selvfølelse etc)
  • Gi ekte opplevelser. (Være med å planlegge noe som man senere skal utføre.)
  • Gi nærkontakt – barn/voksen, barn/barn. (Masse oppmerksomhet og bygge vennskap)
  • Gi faste rammer og struktur. (Skape en forutsigbar oversikt som er lett å forholde seg til)
  • Gi utfordringer som den enkelte er moden for. 
  • Være en metode hvor ny læring kan sees i sammenheng med og overføres til barns hverdag.
  • Forebygge lese- og skrivevansker.
  • Språklig og kognitiv trening. 

Barns medvirkning

"Barn i barnehagen har rett til å gi uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet. Barn skal få jevnlig mulighet til aktiv deltagelse i planlegging og vurdering av barnehagens virksomhet. Barnets synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med dets alder og modenhet."  
​Barnehageloven § 3.
Picture
​Noe av det viktigste i forhold til barnets medvirkning vil være:
​
  • Vi som voksne skal SE HELE BARNET
  • Vi som voksne skal SNAKKE MED BARNET
  • Vi som voksne skal HØRE HVA BARNET SIER
Metoder som kan brukes:
  • Felles planlegging for barn og voksne - alle skal bli hørt og få si sin mening
  • Barneintervju - fortrolig samtale mellom barn og voksen
  • Velgedager hvor barna får velge:
    -turmål
    -aktivitet
    ​-i dag vil akkurat VI leke sammen
  • Observere hva barna interesserer seg for og tilpasse opplegg deretter. 

​Omsorg, lek og læring

Picture
"Omsorg, oppdragelse og læring i barnehagen skal fremme menneskelig likeverd, likestilling, åndsfrihet, toleranse, helse og forståelse for bærekraftig utvikling."
sitat Barnehageloven § 2
.
​
​Barnehagen skal se omsorg og oppdragelse, lek, læring, sosial kompetanse og språklig kompetanse i sammenheng.
​OMSORG
- nesten like viktig som mat og drikke er det å bli sett og anerkjent for den du er, og det å ha et voksenfang og sitte på i ny og ne.

LEK
- det må legges til rette for allsidig lek. Det er gjennom leken barna lærer seg hvordan de skal forholde seg til andre mennesker og skaffe seg sosial kompetanse.

LÆRING
​- for oss står opplevelsen i sentrum, så kommer det å undre seg sammen og kanskje finne svar. Så kan vi fortelle om det vi har erfart.

Mat og ernæring

​Alle barn har medbrakt frokost som vi spiser mellom kl 0700 – 0900.
​
​Til lunsj serveres brød med variert pålegg; ost -pølser – makrell i tomat – leverpostei - fiskepudding – kaviar……

1-2 ganger i uka er det varm-mat. Alt fra havregrøt -suppe – pizza – spagetti – fiskepinner – ovnsbakt ørret til vafler…..

​Til fruktmåltidet serveres brødskiver - knekkebrød – eventuelt yoghurt og forskjellig frukt / grønnsaker

Nesten like viktig som mat og drikke er det å bli sett og anerkjent for den du er.
​Og det å ha et godt fang og sitte på i ny og ne.

Picture
Klingen Naturbarnehage SA
Åsbygda
2450 RENA 
Patrick@klingenbhg.no
​
Følg oss på facebook
​​Hovednummer: 62 44 05 39/48 13 85 99
Elgtråkket: 910 07 504
Maurtua: 955 56 801
Laget av Barn-Nett
-trygge IT-løsninger for barnehager

  • Hjem
  • Om oss
  • Ansatte
  • Avdelinger
  • Kontakt
  • mer
    • MyKid
    • PersonalWeb
    • Søk plass
    • Rammeplan for barnehager
    • Barnehageloven